Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



A Systematic Review of Conceptualizations, Early Indicators, and Educational Provisions for Intellectual Precocity
Indexado
WoS WOS:001305084200001
Scopus SCOPUS_ID:85202465623
DOI 10.3390/JINTELLIGENCE12080076
Año 2024
Tipo revisión

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Intellectual precocity in children poses unique challenges and opportunities for educational systems. This systematic review aims to comprehensively analyze intellectual precocity in children until 6 years old, including its definition, manifestations, and various educational programs for intellectually precocious learners. Following PRISMA guidelines, a comprehensive search of electronic databases was conducted. The study included 26 articles published between 2013 and 2023 that provided a conceptualization of precocity or giftedness, and/or focused on characteristics of precocity, and/or investigated educational programs for intellectually precocious children. The authors' conceptualizations of precocity varied, with some providing clear definitions based on a developmental view of precocity, while others merely mentioned the concept. Early indicators of superior traits have been observed in areas such as reading, math, problem-solving, and even in fields that have been traditionally disregarded, such as visual arts. Educational provisions varied widely, including approaches based on enrichment and project-based learning; however, interventions based on socioemotional elements are also highlighted. The findings emphasize the importance of early identification and targeted educational strategies to support the unique needs of intellectually precocious individuals. Future research should focus on longitudinal studies and the development of evidence-based interventions.

Revista



Revista ISSN
2079-3200

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 CONEJEROS-SOLAR, MARIA LEONOR Mujer Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
2 Henriquez, Sandra Catalan Mujer Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
3 Gomez-Arizaga, Maria Paz - Universidad de Santiago de Chile - Chile
4 Jimenez, Tatiana Lopez Mujer Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
5 Contador Pergelier, Natalie Mujer Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
6 Sandoval-Rodriguez, Katia Mujer Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
7 Bustamante, Cristobal - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
8 Quijanes, Josefa - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
Programa de Investigacion Asociativa (PIA)
Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo
Agencia Nacional de Investigacion y Desarrollo (ANID) through Fondecyt

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This research was funded by Agencia Nacional de Investigacion y Desarrollo (ANID) through FONDECYT Regular Project No. 1231294 and Programa de Investigacion Asociativa (PIA) Project CIE160009.
This research was funded by Agencia Nacional de Investigaci\u00F3n y Desarrollo (ANID) through FONDECYT Regular Project No. 1231294 and Programa de Investigaci\u00F3n Asociativa (PIA) Project CIE160009.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.