Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Leadership Capacities of Chilean School Principals According to the Perceptions of their Teachers
Indexado
WoS WOS:001277004800004
DOI 10.17583/IJELM.15249
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



In contemporary educational contexts, leadership faces intricate challenges stemming from continual shifts in educational landscapes. This study scrutinizes the evolution and diverse styles of educational leadership, notably transformative and distributed leadership, within the regulatory framework of Chilean education. The primary objective is to ascertain their impact on educational institution operations, emphasizing enhancements in both student learning outcomes and professional development among educators. Methodologically, semi-structured interviews were conducted with experienced educators, ensuring anonymity and informed consent. These interviews probed perceptions regarding educational leadership and its influence on teaching practices and academic performance. Findings underscore the critical role of instructional leadership in improving teaching quality and transformative leadership in inspiring and motivating the educational community. Both styles are viewed as complementary and pivotal for effective educational leadership. The study underscores the imperative for ongoing training and support for educational leaders, advocating for distributed leadership models to bolster organizational efficiency and foster commitment among teachers and students alike. Educational policies are urged to endorse inclusive leadership models that encourage active participation and cultivate a culture of continuous learning.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Olmos-Gomez, Maria del Carmen - UNIV GRANADA - España
2 Galdames-Sandoval, Astrid Marisol - Universidad de Chile - Chile
3 Parra-Gonzalez, Maria Elena - UNIV GRANADA - España

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.