Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Towards an education in epistemic justice: Lessons from Agroecology Hacia una educación en justicia epistémica: Lecciones desde la Agroecología
Indexado
WoS WOS:001272633100010
Scopus SCOPUS_ID:85198135180
DOI 10.14201/FDE.1098
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This essay proposes re-imagining fundamental elements of the agroecological approach as contributions to formal education, particularly in post-colonial societies, to promote the installation of educational and pedagogical practices of epistemic justice in the framework of the current global Agenda for Sustainable Development and Climate Change Education. As contextualisation, we present a general discussion on the conditions of injustice within the historical development of formal education as a reproductive device of the modern Eurocentric project, considering its implications for the shared goal of achieving educational equity. We analyse two interpretations of this goal, one from a compensatory viewpoint and the other from a perspective of epistemic justice and discuss the consequences of both interpretations for thinking about educational systems, as well as for achieving justice for the students who participate in them. Considering the connections between the latter perspective and the global agreements on sustainability framed in the 2030 Agenda for Sustainable Development, we explore the theoretical, epistemological and methodological contributions of agroecology, identifying some elements of its transdisciplinary and intercultural approach, which could be operationalised by educational communities to redefine the usual relationships between educational institutions and students' communities, as a strategy to move towards a way of formal education that promotes epistemic justice.

Revista



Revista ISSN
Foro De Educacion 1698-7802

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Ibanez, Sofia Daniela Druker - Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación - Chile
1 Druker Ibáñez, Sofía Daniela - Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación - Chile
2 Lara, Ricardo Sanchez - Universidad Central de Chile - Chile
3 Caceres-Jensen, Lizethly - Metropolitan Univ Educ Sci - Chile
Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.