Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Physical self-concept in high school students from a school institution in the north of Chile Autoconcepto físico en estudiantes secundarios de una institución escolar de la zona norte de Chile
Indexado
WoS WOS:001316606500001
Scopus SCOPUS_ID:85201467420
DOI 10.47197/RETOS.V59.102743
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The objective of the study was to analyze the motivational orientations associated with physical self-concept and motivational profiles in high school students from an educational institution in the northern part of Chile. The sample size reaches 1075 students for secundary education, of which 585 were men and 490 women. The methodological approach is quantitative, transversal, prospective. The level of depth is inferential and stratified random sampling. A cross-sectional comparative associative strategy was used with a natural group design. The Ego and Task Orientation Questionnaire (TEOSQ) and the Physical Self-Perception Profile Questionnaire (PSPP) were applied. It is observed that the combination between "Low Task" and "Low Ego" presents the maximum values, while "High Task" with "Low Ego" groups the lowest values. The predominant profile in the male sex is that which represents very competitive subjects, preferably motivated from an external perspective, and in the female sex the profile of low general motivational orientation predominates. In relation to self-concept, men obtain higher scores than women in all dimensions. The results show the existence of significant differences in the five dimensions of physical self-concept depending on the type of motivational profile, with the general motivational orientation predominating, obtaining the highest scores in physical condition, appearance, perceived competence and strength. Regarding the findings, the practical relationship between self-concept and motivational profile is discussed.

Revista



Revista ISSN
Retos 1579-1726

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Education
Orthopedics And Sports Medicine
Physical Therapy, Sports Therapy And Rehabilitation
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Diaz, Jorge Valdivia - Univ Las Amer - Chile
Universidad de Las Américas, Chile - Chile
1 Valdivia Díaz, Jorge - Universidad de Las Américas, Chile - Chile
2 Castillo-Paredes, Antonio Hombre Univ Las Amer - Chile
Universidad de Las Américas, Chile - Chile
3 Campos, Jose Gonzalez - Universidad Católica del Maule - Chile
3 González Campos, José - Universidad Católica del Maule - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.