Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Improving the Learning Experience in Ethics Education with Groupware: A Case Study
Indexado
WoS WOS:001283961700001
Scopus SCOPUS_ID:85196315593
DOI 10.1007/978-3-031-61305-0_1
Año 2024
Tipo proceedings paper

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Incorporating ethics into engineering education is crucial to address the intricate challenges of societal technologization, artificial intelligence, and automation. Across-disciplinary and ongoing ethical education, engaging students with practical scenarios relevant to their field, has been identified as a superior approach for ethical training of engineers. Realizing this advanced ethical training necessitates dedicated support for both instructors and students. This paper introduces a major enhanced version 2.0 of EthicApp, a case-based collaborative learning platform that facilitates ethical education. The platform enables individual and collective examination of ethical cases across various disciplines. EthicApp 2.0 promotes analysis and collaborative decision-making in ethical contexts. A formative study of EthicApp 2.0 was conducted with software engineering students at a South American university (N= 109). The study utilized tasks involving semantic differential scales and the ranking of case stakeholders. Students performed these tasks on personal computers and smartphones, with random assignment. The study confirmed that EthicApp 2.0 could be used for various task types without prior training. Instructors can repurpose learning designs and monitor activities in real-time effectively. However, it was observed that the mobile interface posed usability challenges, and responses submitted via smartphones tended to be shorter. Despite these limitations, EthicApp 2.0 shows promise for scalability to larger samples and integration into diverse courses, aiding in developing ethical competencies as a cross-disciplinary skill.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Computer Science (All)
Theoretical Computer Science
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Alvarez, Claudio Hombre Universidad de Los Andes, Chile - Chile
2 ZURITA-ALARCON, GUSTAVO NYLES Hombre Universidad de Chile - Chile
3 ROJAS-ARAYA, LUIS ANTONIO Hombre Universidad San Sebastián - Chile
4 Coman, A -
5 Vasilache, S -

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.