Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Effect of prior beliefs and cognitive deficits on learning in first-episode schizophrenia patients
Indexado
WoS WOS:001258027100001
Scopus SCOPUS_ID:85196185918
DOI 10.1016/J.SCOG.2024.100318
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Introduction: It is known that cognitive deficits are a core feature of schizophrenia and that in the general population, prior beliefs significantly influence learning and reasoning processes. However, the interaction of prior beliefs with cognitive deficits and their impact on performance in schizophrenia patients is still poorly understood. This study investigates the role of beliefs and cognitive variables (CVs) like working memory, associative learning, and processing speed on learning processes in individuals with schizophrenia. We hypothesize that beliefs will influence the ability to learn correct predictions and that first-episode schizophrenia patients (FEP) will show impaired learning due to cognitive deficits. Methods: We used a predictive-learning task to examine how FEP ( n = 23) and matched controls (n = 23) adjusted their decisional criteria concerning physical properties during the learning process when predicting the sinking behavior of two transparent containers filled with aluminum discs when placed in water. Results: On accuracy, initial differences by group, trial type, and interaction effects of these variables disappeared when CVs were controlled. The differences by conditions, associated with differential beliefs about why the objects sink slower or faster, were seen in patients and controls, despite controlling the CVs' effect. Conclusions: Differences between groups were mainly explained by CVs, proving that they play an important role than what is assumed in this type of task. However, beliefs about physical events were not affected by CVs, and beliefs affect in the same way the decisional criteria of the control or FEP patients' groups.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Psychiatry
Psychology, Experimental
Scopus
Psychiatry And Mental Health
Cognitive Neuroscience
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Nunez, Daniel - Universidad de Talca - Chile
Núcleo Milenio para Mejorar la Salud Mental de Adolescentes y Jóvenes - Chile
2 Rodriguez-Delgado, Javiera - Universidad de Talca - Chile
3 CASTILLO-GUEVARA, RAMON DANIEL Hombre Universidad de Talca - Chile
4 Yupanqui, Jose - Hosp Curico - Chile
Hospital San Juan de Diós de Curicó - Chile
5 Kloos, Heidi - UNIV CINCINNATI - Estados Unidos
University of Cincinnati - Estados Unidos

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
FONDEQUIP
Fondecyt de Iniciación
Universidad de Talca
Proyecto FONDEQUIP
Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo
ANID - Millennium Science Initiative Program
Universidad de Talca through the Programa de Investigacion Asociativa (PIA) en Ciencias Cognitivas

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This work was funded by ANID - Millennium Science Initiative Program - NCS2021_081, Fondecyt de Iniciacion # 11140099 and Proyecto FONDEQUIP EQM190153. Additionally, this work was funded by la Universidad de Talca through the Programa de Investigacion Asociativa (PIA) en Ciencias Cognitivas (RU-158-2019).
This work was funded by ANID \u2013 Millennium Science Initiative Program \u2013 NCS2021_081 and Fondecyt de Iniciaci\u00F3n # 11140099 ; the Programa de Investigaci\u00F3n Asociativa (PIA) en Ciencias Cognitivas, de la Universidad de Talca ( RU-158-2019 ), and Proyecto FONDEQUIP EQM190153 .

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.