Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



The role of inner speech in the effect of argumentation among peers on learning: a case analysis
Indexado
WoS WOS:001282704700001
Scopus SCOPUS_ID:85195643461
DOI 10.1177/11356405241235071
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Different studies suggest that collaborative argumentation among peers promotes school learning, especially the comprehension of concepts. However, the available evidence shows that the relationship between argumentation and learning is not direct but instead mediated by development processes that, in turn, promote learning. The goal of this study is to understand the mediating role that the development of argumentative inner speech may play in the process of constructing knowledge through collaborative argumentation. A case study was conducted in which one child (fourth grade) was tracked throughout an entire unit in which he and his peers argued collaboratively class after class. We assessed the students individually before and after in their learning (oral and written) and written argumentation skills. The collaborative work from all the classes was videoed and analysed through discourse analysis. The student showed significant progress in both delayed learning and written argumentation compared to the group. Furthermore, the analysis of oral tests shows that the argumentative interactions that initially appeared in the discussions among peers were internalized so he could understand the concepts involved on an individual level. The article discusses the implications of these results in understanding the role of discursive interactions in school learning processes.

Revista



Revista ISSN
Cultura Y Educacion 1135-6405

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 LARRAIN-SUTIL, ANTONIA Mujer Universidad Alberto Hurtado - Chile
Universidad Alberto Hurtado - Canadá
2 FREIRE-DE LA JARA, PAULINA Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
3 Salvat, Ignacia Mujer Universidad Alberto Hurtado - Chile
Universidad Alberto Hurtado - Canadá
4 LOPEZ-STEWART, PATRICIA Mujer Universidad Alberto Hurtado - Chile
Universidad Alberto Hurtado - Canadá
5 Moran, Camila Mujer Universidad Alberto Hurtado - Chile
Universidad Alberto Hurtado - Canadá
6 Sanchez, Alvaro Hombre Universidad Alberto Hurtado - Chile
Universidad Alberto Hurtado - Canadá
7 Silva, Maximiliano Hombre Universidad Alberto Hurtado - Chile
Universidad Alberto Hurtado - Canadá
8 Villavicencio, Constanza - Universidad Alberto Hurtado - Chile
Universidad Alberto Hurtado - Canadá
9 Grau, Valeska Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
10 Cerda, Barbara - Universidad Alberto Hurtado - Chile
Universidad Alberto Hurtado - Canadá
11 Salinas, Pedro - Universidad Alberto Hurtado - Chile
Universidad Alberto Hurtado - Canadá

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
National Scientific and Technological Development Fund

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This study was financed by the National Scientific and Technological Development Fund (Fondo Nacional de Desarrollo Cientifico y Tecnologico, FONDECYT) project no. 1140995.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.