Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



The pedagogical-curricular implementation in a Chilean rural school and its potentially generative implications
Indexado
WoS WOS:001283717900009
DOI 10.29344/07180772.42.3684
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This article reviews the existence of complete rural schools in Chile, as well as some pedagogical and curricular challenges specific to these educational entities, such as implementing a school curriculum based on the urban but in rural teaching contexts. Likewise, it makes visible the generative scope of that curricular implementation, considering the voices of some of the teachers who work in those schools. By means of qualitative-phenomenological research with an exploratory-interpretative connotation, the educational reality of a complete rural school in the province of Capit & aacute;n Prat in the Ays & eacute;n region was studied, where nine teachers served as informants. Through the application of in-depth interviews, from the narrative-generative perspective, pedagogical-personal stories were obtained and processed from their content, following the logic of grounded theory with the support of Atlas.ti 7 software. The results revealed the emergence of some macro categories that discover and condense the investigated phenomenon, highlighting among them the rural teaching professionalism, the pedagogical implementation of the current school curriculum, and the generative implications that guide these school practices in favor of the personal, school, and social development of rural students.

Revista



Revista ISSN
Foro Educacional 0717-2710

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Jimenez-Cruces, Luis - Universidad Austral de Chile - Chile
Escuela Hernan Merino Correa - Chile
2 Sandoval-Obando, Eduardo - Universidad Austral de Chile - Chile
Univ Valencia - España
Universidad Autónoma de Chile - Chile
3 Armstrong-Gallegos, Stephanie - UNIV SHEFFIELD - Reino Unido
Universidad de La Frontera - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.