Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Making Explicit the Problem and Context to Address in Project-Based Software Engineering Courses
Indexado
WoS WOS:001286503800026
Scopus SCOPUS_ID:85196829170
DOI 10.1007/978-3-031-60125-5_26
Año 2024
Tipo proceedings paper

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



In project-based software engineering courses, development teams conformed by students explore the context and problem to address in their projects, before proposing any solution. The quality of this exploration, and the resulting output, usually make a difference on how quickly the development team identifies the goal and scope of the product to be developed. This exploration activity is usually complex and time consuming, since it requires dealing with uncertainties and misunderstandings between the development team and real or fictitious stakeholders. For that reason, the early exploration of the context and problem has been identified as a major and recurrent source of problems in software projects conducted in the industry and the academia. This paper presents an interactive visual tool that helps students explore the context and problem to address in project-based software engineering courses. The tool was used and evaluated by students from four different courses in two universities. According to the participants, the perceived usability and usefulness of the tool is high, surpassing the students' previous experiences when they used requirements engineering techniques for the same purpose.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Computer Science (All)
Theoretical Computer Science
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Vera, Tomas - Universidad de Chile - Chile
Zenta Grp - Chile
Zenta Group - Chile
2 Pereira Vale, Anelis - Universidad de Chile - Chile
3 PEROVICH-GEROSA, DANIEL Hombre Universidad de Chile - Chile
4 OCHOA-DELORENZI, SERGIO FABIAN Hombre Universidad de Chile - Chile
5 MARQUES-SAMARY, MAIRA REJANE Mujer BOSTON COLL - Estados Unidos
Boston College - Estados Unidos
6 Mori, H -
7 Asahi, Y -

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
DOCTORADO
ANID-Subdirección de Capital Humano

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
The research work of Anelis Pereira-Vale has been funded by ANID -Subdirecci ' on de Capital Humano/Doctorado Nacional/2021-21211216, Chile.
The research work of Anelis Pereira-Vale has been funded by ANID-Subdirecci\u00F3n de Capital Humano/Doctorado Nacional/2021-21211216, Chile.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.