Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Methodological Characteristics of the Teaching of Professional Reasoning in Kinesiology: Qualitative Study Características metodológicas do ensino do raciocínio profissional em cinesiologia: Estudo qualitativo Características metodológicas de la enseñanza del razonamiento profesional en kinesiología: Estudio cualitativo
Indexado
WoS WOS:001301973400004
Scopus SCOPUS_ID:85201407310
DOI 10.15359/REE.28-2.18440
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Background. The initial training of healthcare professionals has exhibited persistent declared dysfunction since the Alma Ata declaration, which exposed the difficulties of conditioned reasoning due to mimetic assimilation in problem-solving. Objective. To understand the methodological characteristics of the processes used by teachers in teaching professional reasoning (PR) to kinesiology students. Methodology. A qualitative interpretive study was conducted using a purposive sampling method, through semi structured interviews (SSI) with 9 expert teachers (ET) in PR from accredited universities. The interviews were recorded on the Microsoft TEAMS (R) platform. Data were collected during 2020-2023 in 5 selected Chilean Kinesiology schools based on curricular evidence and ranking. Results.The The emerging themes identified in the interviews with teachers were transcribed and coded using the Atlas.ti (R) software. It was found that the characteristics of case study analysis in different applications stood out as the predominant methodology in teaching PR, while the most recurrent assessment instrument was the Rubric. Conclusions. There is a wide range of strategies used by ETs to teach PR. These strategies consist of both traditional methodologies and more student-centered active resources, with theoretical and practical aspects characterized by the formative moment, the selected model, and the imprecise taxonomic articulation of strategies and assessment instruments. This highlights the need for a greater integration of factors for the learning of PR.

Revista



Revista ISSN
Revista Electronica Educare 1409-4258

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Araya-avila, Jonathan - Universidad Católica del Maule - Chile
2 Reyes-Alfaro, Javiera - Universidad Católica del Maule - Chile
3 Araya-avila, Lilian - Universidad Católica del Maule - Chile
4 Escobar-Cabello, Maximo Hombre Universidad Católica del Maule - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
DIDU
Departamento de Investigación en Docencia Universitaria de la Universidad Católica del Maule

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Al soporte t\u00E9cnico del Departamento de Investigaci\u00F3n en Docencia Universitaria de la Universidad Cat\u00F3lica del Maule (DIDU) y a los DR sin cuya generosidad acad\u00E9mica no ser\u00EDa posible la materializaci\u00F3n de este manuscrito.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.