Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Relationships between Resilience and Self-Efficacy in the Prosocial Behavior of Chilean Elementary School Teachers
Indexado
WoS WOS:001305090300001
Scopus SCOPUS_ID:85202463945
DOI 10.3390/BS14080678
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Teachers' actions go beyond instruction, as their personal traits influence their teaching methods, problem-solving skills, and the quality of their relationships with students. Among these attributes, their prosocial competencies stand out for contributing to school, community, and social coexistence. Furthermore, the connection they have to resilience and self-efficacy promotes increased effectiveness in meeting the demands of an ever-more challenging work environment. This research aimed to analyze the effect of the relationship between self-efficacy and resilience on the prosocial behavior of Chilean elementary school teachers. The sample consisted of 1426 teachers (77.2% women) working in public and subsidized Chilean schools. Structural equation modeling (SEM) explored the relationships between self-efficacy, resilience, and prosocial behavior. The findings indicate that self-efficacy and resilience directly and positively affect the prosocial behavior of elementary school teachers. It is suggested that resilience, self-efficacy, and prosociality among teachers are promoted due to their synergistic effects and, consequently, the benefits for school children, especially those from vulnerable social contexts.

Revista



Revista ISSN
Behavioral Sciences 2076-328X

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Psychology, Multidisciplinary
Scopus
Psychology (All)
Genetics
Ecology, Evolution, Behavior And Systematics
Behavioral Neuroscience
Development
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Salvo-Garrido, Sonia Mujer Universidad de La Frontera - Chile
2 Polanco-Levican, Karina Mujer Universidad de La Frontera - Chile
3 Alexis Dominguez-Lara, Sergio Hombre Univ San Martin de Porres - Perú
Universidad de San Martín de Porres - Perú
4 MIERES-CHACALTANA, MANUEL SANTIAGO Hombre Universidad Católica de Temuco - Chile
5 Galvez-Nieto, Jose Luis Hombre Universidad de La Frontera - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo
Agencia Nacional de Investigacion y Desarrollo, ANID, FONDECYT

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This research was funded by Agencia Nacional de Investigacion y Desarrollo, ANID, FONDECYT Projects 1210551.
This research was funded by Agencia Nacional de Investigaci\u00F3n y Desarrollo, ANID, FONDECYT Projects 1210551.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.