Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Properties of the Test of Early Learning and Development, second edition “TADI”, in the context of scale validation policies for children under 6 years of age in Chile and Latin America Propiedades del Test de Aprendizaje y Desarrollo Infantil “TADI”, en el contexto de las políticas de validación de escalas para niños y niñas menores de 6 años en Chile y Latinoamérica
Indexado
WoS WOS:001308058800006
Scopus SCOPUS_ID:85202580888
SciELO S2452-60532024000400353
DOI 10.32641/ANDESPEDIATR.V95I4.5149
Año 2024
Tipo comunicación rápida

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



In Latin America, scales have been built to assess Early Child Development (EChD), most of them for direct evaluations. In Chile, the Psychomotor Development Evaluation Scale (EEDP) and the Test of Psychomotor Development (TEPSI) were developed in the 70's and 80's and are still used in different Spanish-speaking countries, but have not been updated or revalidated. In response to the need for a new instrument built in Chile for the evaluation of EChD on a large scale, the Test of Early Learning and Development (TADI-2, for its acronym in Spanish) was built and standardized between 2009 and 2012. This was updated and strengthened between 2018 and 2023 as TADI-2. Objective: To describe the main methodological requirements considered in the construction of a health measurement instrument and, in this context, to analyze the validity of the TADI-2. Development: The rigorous validation process of the TADI-2 stands out, complying with the standards of content selection, standardization, reliability, validity in different sociocultural and ethnic environments, low cost, easy application and open use. Sensitivity for the global score in 4- and 5-year-olds was very good and, in younger children, moderate. Conclusions: : The gathered evidence shows that the TADI-2 may be implemented for EChD screening through direct assessment of children under 6 years of age in Chile and the rest of the continent. It is recommended to continue studying the instrument in larger samples to know the consistency of the results in complementary and population-based studies.

Revista



Revista ISSN
Andes Pediatrica 2452-6053

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Pediatrics
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Biological Sciences

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 SCHONHAUT-BERMAN LUISA, Luisa Mujer Universidad del Desarrollo - Chile
2 Edwards, Marta - Ctr Estudios Desarrollo & Estimulac Psicosocial CE - Chile
Universidad del Desarrollo - Chile
Centro de Estudios de Desarrollo y Estimulación Psicosocial (CEDEP) - Chile
Centro de Estudios de Desarrollo y Estimulación Psicosocial - Chile
3 PARDO-PEDEMONTE, MARIO HERNAN Mujer Universidad de Chile - Chile
4 Valdes, Antonia - Universidad del Desarrollo - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
ANID/PIA

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.