Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Exploring the synergy of problem-based learning and computational fluid dynamics in university fluid mechanics instruction
Indexado
WoS WOS:001268885600001
Scopus SCOPUS_ID:85198107917
DOI 10.1002/CAE.22782
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Recently, the growing demand for computational fluid dynamics (CFD) skills in industry has highlighted the importance of their incorporation into university academic programs at both the undergraduate and graduate levels. However, many academic programs treat CFD tools as a "black box" in which users simply enter data without fully understanding the inner workings of the software or its application in real-world situations. Therefore, in the context of a civil engineering program in Chile, a novel approach combining problem-based learning (PBL) with CFD was introduced into the curriculum of a fluid mechanics course to foster crucial competencies. This comprehensive methodology allows students to acquire fundamental theoretical knowledge that is directly related to specific problems in the classroom. Subsequently, students measure relevant variables in the laboratory, ultimately using these data to build computational models for comparing and contrasting reality with simulations. To gauge the effectiveness and impact of this PBL strategy, both quantitative analysis of student performance and qualitative analysis through surveys were conducted. The results reveal a significant improvement in student performance with the implementation of the PBL methodology, alongside a positive perception among students regarding its implementation. This underscores its benefits for learning, motivation, and academic performance. Additionally, the implementation of PBL was found to enhance both theoretical and practical understanding of concepts related to fluid dynamics and CFD simulation.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education, Scientific Disciplines
Computer Science, Interdisciplinary Applications
Engineering, Multidisciplinary
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Mora-Melia, Daniel Hombre Universidad de Talca - Chile
2 Gutierrez-Bahamondes, Jimmy H. - Universidad de Talca - Chile
3 Iglesias-Rey, Pedro L. - Univ Politecn Valencia - España
Universitat Politècnica de València - España
4 Martinez-Solano, F. J. Hombre Univ Politecn Valencia - España
Universitat Politècnica de València - España

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Program Fondecyt Regular
Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Agencia Nacional de Investigacion y Desarrollo.
This work was supported by the Program Fondecyt Regular (Project N\u00B01210410) of the Agencia Nacional de Investigaci\u00F3n y Desarrollo, Chile.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.