Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Intervention fo Effective Development od Self-Care in Heralth Students: a Scoping Review
Indexado
WoS WOS:001259479300011
Scopus SCOPUS_ID:85204167325
SciELO S0034-98872023001101513
DOI
Año 2023
Tipo revisión

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Background: Self-care is a central element in the training of health students. The lack of effective strategies to develop it is associated with a 50% prevalence of burnout in this population. Aim: Identify and analyze effective strategies for self-care assessment and intervention in health students. Methodology. We developed a systematized scoping review using standardized methods to assess quality using the Scale for the Assessment of Narrative Review Articles. The Critical Appraisal Skills Programme was used for the thematic analysis. Four sources of information were explored including Pubmed, Google Scholar, Epistemonikos and Lilacs as well as gray literature. Two independent reviewers reviewed each publication and one expert defined controversies.Results. A total of 1682 articles were identified, of which 33 were selected. The average quality of the reviewed articles was 13 points [6-14]. The thematic analysis identified two groups. First, self-care assessment studies (N = 12) highlighting the World Health Organization Quality-of-Life Scale (WHOQOL-BREF) and the Health Promoting Lifestyle Profile II (HPLP-II); and second effective intervention study highlighting four strategies: mindfulness (N = 14); group interventions (N = 8); mentoring (N = 2); and curricular interventions (N = 4). Conclusion. There are a variety of effective strategies to assess and promote self-care in health students. The studies we found stand out for being of good quality and applicable to the different study plans.

Revista



Revista ISSN
Revista Médica De Chile 0034-9887

Disciplinas de Investigación



WOS
Medicine, General & Internal
Scopus
Medicine (All)
SciELO
Health Sciences

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Rojas-Munoz, Cynthia - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Hosp Clin Metropolitano La Florida - Chile
Facultad de Medicina - Chile
Hospital Clínico La Florida - Chile
Hospital Clínico Metropolitano de La Florida - Chile
2 Lavin-Maggi, Daniel - Caminatas Paso Paso - Chile
Caminatas Paso a Paso - Chile
3 Moraga Uribe, Lili - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Facultad de Medicina - Chile
3 Uribe, Lili Moraga - Facultad de Medicina - Chile
Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
4 Puschel Illanes, Klaus Hombre Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Facultad de Medicina - Chile
4 Illanes, Klaus Puschel - Facultad de Medicina - Chile
Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.