Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



What the school does not see: gender and school achievement Lo que la escuela no ve: género y rendimiento escolar
Indexado
WoS WOS:001270539400004
Scopus SCOPUS_ID:85198497781
DOI 10.5209/RCED.85826
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The United Nations promotes quality education, which must be inclusive. A pending issue for inclusion is the gender gap, both in Chile and international level. The objective of this article is to describe factors associated with gender that affect school performance in young woman in La Araucan & iacute;a. For this purpose, hermeneutic phenomenology is used in writing accounts of the experiences of 6 young women in their transition to secondary education. For reach this, the girls, their mothers, and teachers were interviewed. The results, analyzed through a holistic thematic approach, show elements associated with gender that characterize the school experience of the girls: dedication to study and to home, sensitivity to harassment, teenage pregnancy, unhealthy love relationships and the support of others female figures. It is concluded that being a woman influences school performance because of factors associated with gender identity that permeate the educational experience of the students.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Westermeyer-Jaramillo, Marleen Adriana - Universidad de La Frontera - Chile
Universidad Católica de Temuco - Chile
2 Bustingorry, Sonia Eliana Osses - Universidad de La Frontera - Chile
3 Miranda, Catalina Ignacia Abarzua - Universidad Católica de Temuco - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.