Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Gender representations in the critical multimodal discursive construction of children’s literary texts Representaciones de género en la construcción discursiva multimodal crítica de textos literarios infantiles
Indexado
WoS WOS:001277219600007
Scopus SCOPUS_ID:85204298894
SciELO S0071-17132024000100131
DOI 10.4067/S0071-17132024000100131
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The objective of this article is to analyse the discursive mechanisms that keep gender representations associated with sexist roles and stereotypes, as well as those mechanisms that construct alternative meanings or resistance in literary texts suggested by the Ministry of Education of Chile for Preschool and First Grade Education. The theoretical-methodological approach integrates the analysis of the intermodal evaluative meanings of the selected literary texts from the perspective of the Appraisal Model and Critical Multimodal Discursive Analysis. The corpus of this study is composed by three literary texts, which belong to classroom libraries from the transition level I and II from Preschool Education and First Grade in Primary Education, named: Pequena historia de un desacuerdo (Claudio Fuentes 2017), Soy una nina (Yasmeen Ismail 2016), La rapera Rap-unsel (from the book Cuentos del mundo en d & eacute;cimas , with lyrics by Eustaquio Perez and illustrations by Marcela Escobar 2016). The results show that in the literary works analysed coexist discursive mechanisms that build intermodal representations (verbal and visual) based on stereotypes and binary gender roles, sustained in a traditional sociocultural model; with others that tend to denounce and subvert the socially imposed gender order, which delegitimize binarism and legitimize citizen participation and the construction of new identities.

Revista



Revista ISSN
Estudios Filológicos 0071-1713

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Language & Linguistics
Linguistics
Literature, Romance
Scopus
Language And Linguistics
Linguistics And Language
Literature And Literary Theory
SciELO
Human Sciences

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Martinez-Palma, Elizabeth - Universidad Austral de Chile - Chile
2 Fernández-Darraz, María Cecilia Mujer Universidad Católica de Temuco - Chile
3 Duffy, Patricia Baeza Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Ministerio de Educación de Chile
Universidad Austral de Chile
ANID

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.