Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Characterization of cognitive processes in chilean and colombian deaf students Caracterización de los procesos cognitivos en estudiantes sordos chilenos y colombianos
Indexado
WoS WOS:001245438000003
Scopus SCOPUS_ID:85196886041
DOI 10.5209/RLOG.90366
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Education for deaf students is in a continuous process of review; the inclusion of this minority group is a reality and a challenge in the classroom. This article aims to characterize the cognitive processes in the classroom of Colombian and Chilean deaf students in elementary education. This is research with a qualitative approach, with a multiple case study design. The participants were selected according to their grouping in classrooms that were inclusive in Chilean education (deaf and hearing) and exclusive in Colombian education (only deaf students) at the 3rd, 4th and 5th year levels. The Cognitive Process Observation Guideline (POPC) was applied, which is organized into 4 dimensions: Cognitive Processes, Metacognitive Processes, Motivational Aspects and Supplementary Activities. In addition, a semi -structured interview was applied to teachers, sign language interpreters and deaf co -educators. The results are presented based on the description of the pedagogical strategies used by deaf and hearing teachers to promote cognitive processes in the classroom, considering different dyads (deaf student-deaf/hearing teacher, deaf studenthearing student, deaf student -interpreter). The conclusions indicate that both classrooms require promoting a bilingual model that would facilitate the development of cognitive processes; collaborative work in the inclusive classroom and the development of pedagogical strategies through sign language in the exclusive classroom stand out as a facilitator, enhancing the learning of deaf students.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Linguistics
Scopus
Language And Linguistics
Speech And Hearing
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Munoz-Vilugron, Karina - Universidad Austral de Chile - Chile
2 Hernandez, Yenny Rodriguez - Corp Univ Iberoamer - Colombia
Corporación Universitaria Iberoamericana - Colombia
3 Bravo, Alejandra Sanchez - Universidad de la Serena - Chile
4 Sastre-Gonzalez, Carmen - Corp Univ Iberoamer - Colombia
Corporación Universitaria Iberoamericana - Colombia

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.