Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Analysis of reflexivity and its impact on teacher education Análisis de la reflexividad y su incidencia en la formación docente
Indexado
WoS WOS:001314091300009
Scopus SCOPUS_ID:85205425073
DOI 10.12795/REVISTAFUENTES.2024.25499
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Generating internal reflective processes in teacher education offers the opportunity to develop personal enrichment strategies aimed at educational improvement and teacher professional development. Purpose of this study is to find to what extent the personal reflection of future teachers is promoted and developed by the action of the academic tutor the university. Methodology used is quantitative (descriptive-correlational) through the application of a questionnaire called "Bases for the development of a model of tutorial action oriented towards the reflective practice of education teachers". Analysis process focuses on the Personal Reflexivity dimension, consisting of 15 items with a five-point Likert-type scale. Sample was made up of 376 students belonging to the Primary Education Degree at the University of Granada (Spain) and the General Basic Education Degree at the Catholic University of Maule (Chile). One of the most important results expresses that it is essential that the action of the academic tutor allows the student to develop analytical skills in schools, generating reflective processes that support decisions based on the factors that intervene in the classroom. Finally, study concludes that future teachers must be able to reflect on personal aspects that shape their professional practice, valuing aspects related to academic education, social contribution and educational community

Revista



Revista ISSN
2172-7775

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Burgos-Garcia, Antonio - UNIV GRANADA - España
Universidad de Granada - España
2 Lizana-Verdugo, Alexis - Autonoma Chile - Chile
Universidad Autónoma de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.