Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Exploring literary competences in EFL preservice teachers' pedagogical proposals
Indexado
WoS WOS:001319004300001
Scopus SCOPUS_ID:85205347268
DOI 10.1080/2331186X.2024.2406140
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This study investigates the development of literary competences among EFL preservice teachers (PSTs) through their engagement with picturebooks in an EFL teacher education program in Santiago, Chile. Using qualitative content analysis, the study examines the pedagogical proposals and reading sessions of 12 PSTs to identify the types of literary competences they developed. The findings reveal that while PSTs demonstrated strengths in plot and character analysis competence and subjective and emotional competence, they showed less proficiency in thematic and symbolic competence, esthetic and stylistic competence and cultural competence. However, the results highlight the potential of integrating picturebooks into EFL classrooms to foster diverse literary competences. The paper concludes suggesting that EFL teacher education programs should adopt a balanced approach, incorporating both text-oriented and reader-oriented activities to better prepare English teachers for effective literary instruction. IMPACT STATEMENT This study highlights the potential of integrating picturebooks into EFL teacher education to foster diverse literary competences among preservice teachers. By analyzing participants' pedagogical proposals and reading sessions, the research demonstrates that while EFL preservice teachers effectively develop competences such as plot and character analysis and subjective emotional response, there is a need to strengthen their ability to critically engage with the sociopolitical, aesthetic, and thematic dimensions of texts. These findings offer valuable insights for EFL teacher education programs seeking to enhance literary competence, enriching future teachers' ability to support their students' critical and comprehensive engagement with picturebooks.

Revista



Revista ISSN
Cogent Education 2331-186X

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Karlsson, Gabriel Romero - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
1 Romero Karlsson, Gabriel - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
2 Barahona, Maria Alba - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.