Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Digital Teaching Competences in Pedagogy students of the University of Tarapaca. A case study in northern Chile
Indexado
WoS WOS:001247493300006
DOI
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



A teaching staff with Digital Teaching Competencies (DTC) is essential to facilitate the teachinglearning process and the development of students' digital competencies. This study aims to assess the level of DTC of the students who are about to graduate from the Faculty of Education and Humanities at the University of Tarapac & aacute;. A mixed -methods research methodology was used, surveying 136 students who completed their professional practice in 2021 and have completed their pedagogical and disciplinary training. For the quantitative study, the DigCompEdu CheckIn questionnaire (Redecker, 2020) was applied, complemented by information gathering from a focus group of practice supervisors and analysis of the TIC subject syllabi for the qualitative study. The assessment obtained places students at a medium -high level, with only one area showing significant differences in favor of women. This assessment is reaffirmed by the opinion of practice supervisors and syllabus analysis. The high level of DTC assessment achieved can be justified by the virtual format during the pandemic period. Therefore, it is deemed necessary to carry out new investigations and not be complacent with the results obtained.

Revista



Revista ISSN
1138-3194

Disciplinas de Investigación



WOS
Psychology, Multidisciplinary
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Alfaro-Perez, Victor - Universidad de Tarapacá - Chile
2 Capetillo-Velasquez, Ruben - Universidad de Tarapacá - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.