Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Seeing like children: cinema, game and counter-pedagogy in Alicia Vega's workshops Mirar como niños y niñas: cine, juego y contra-pedagogía en los talleres de Alicia Vega
Indexado
WoS WOS:001274015600009
Scopus SCOPUS_ID:85204114995
DOI 10.11144/JAVERIANA.MAVAE19-2.MJAV
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



For three decades, Chilean teacher and researcher Alicia Vega held an annual film workshop for children in the outskirts of Santiago de Chile and also in towns in central and southern Chile. This article focuses in the workshop carried out in 1987 in the neighborhood of Lo Hermida during Chile's dictatorial period which was recorded by the filmmaker Ignacio Ag & uuml;ero in the award-winning documentary Cien ni & ntilde;os esperando un tren (One hundred children waiting for a train) (1988). This research aims to explore the methodologies and materials used in classroom based on this film document and the final report of that particular workshop, preserved by the Alicia Vega Foundation. It seeks to recognize in them an approach to children from the horizontality and validation of their experiences as boys and girls coming from vulnerable environments. From this specific approach, we will examine elements common to all the workshops, incorporating the analysis of Vega's latest publication, Cuadernos de Alicia (Alicia's Notebooks) (2021), and Taller de cine para ni & ntilde;os (Children's Film Workshop) (2018). The analysis focuses on three areas: the relationship between childhood and cinema, the game and enjoyment as axes of the workshop, and the proposal of a counter-pedagogy that sustains the teaching method developed by Vega.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Humanities, Multidisciplinary
Scopus
Visual Arts And Performing Arts
Music
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Pinto, Catalina Donoso - Universidad de Chile - Chile
2 Escobar, Valeria de los Rios - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.