Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Learning about the Politicization of Teaching Practice in Chile: Lessons from Activist Teachers Aprendizajes sobre la Politización de la Práctica Docente en Chile: Lecciones de Docentes Activistas
Indexado
WoS WOS:001252771800013
Scopus SCOPUS_ID:85197924287
DOI 10.15366/RIEJS2024.13.1.013
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Teachers and their associations have played a key role in education reforms. In Chile, their participation has made it possible to establish principles of democracy and equity, which date back to the beginning of education systems. In this context, associations have been instrumental in promoting teachers' political participation, being an essential agent for negotiating a transformative role in teaching. However, teaching associations are currently experiencing a moment of crisis that has had an impact on the reference that teachers have for politicising their work. A qualitative study of 30 in-depth interviews with teachers who are organised and active in their work in the classroom describes the role of teachers' associations in the politicisation of teaching practice in Chile. The results indicate that teachers acquire knowledge within the framework of their associations, which allows for a different kind of teaching practice. However, attendance at a teachers' association does not guarantee this learning, but rather the commitment of teachers to their peers and the politicisation of a perspective of differences. The challenges of politicising work as a meaningful framework for teacher resistance and activism are discussed.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Ortiz-Mallegas, Sebastian Hombre Universidad de Playa Ancha - Chile
2 CARRASCO-AGUILAR, CLAUDIA Mujer Universidad de Playa Ancha - Chile
3 Torres-Sanchez, Monica Mujer Univ Malaga - España
Universidad de Málaga - España

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.