Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



New historiographic currents in the official curriculum of History, Geography and Social Sciences and in the discourses of first-year secondary school teachers Nuevas corrientes historiográficas en el currículum oficial y en los discursos de profesores de Historia, Geografía y Ciencias Sociales en la educación secundaria chilena
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85186319181
DOI 10.17081/EDUHUM.26.46.6641
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



It presents the results of a research about the historiographic currents in the official curriculum and in the curriculum enactment. Objective: to analized the underlying historiographical currents in the official curriculum of History, Geography and Social Sciences in Chile to reveal how the discipline´s curriculum has been intended and how teachers, throught their discourses, perceive and teach historical topics in the light of historiographical currents. Methodology: the qualitative research method was applied. The hermeneutical design was used in this research to understand the other, through conversation with teachers and critical analysis of the official curriculum. There were three samples: an official ministerial document, one history school textbook and seven history teachers in Chilean secondary schools. Results: the main results shows a strong predominance of traditional historiographic currents, in curricular instruments, namely: official curriculum and in a history school textbook. However, there is a historiographic renewal in the visions and practices of teachers. Conclusions: although the official curriculum has a predominantly conservative approach, teachers integrate new historiographical perspectives in the teaching of the historical discipline.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Lara-Astete, Felipe - Universidad Católica de la Santísima Concepción - Chile
Universidad Central de Chile - Chile
2 Minte-Münzenmayer, Andrea - Universidad de Los Lagos - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.