Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Transforming social representations about history and historians in elementary school students: An action research Transformando las representaciones sociales sobre la historia y los historiadores en estudiantes de enseñanza básica: Una investigación-acción
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85186367139
DOI 10.17081/EDUHUM.26.46.6648
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This article presents an action-research cycle based on a didactic sequence that focused on the social representations held by elementary school students regarding the work of historians and history. The objective was to design a strategy to modify the students' epistemological conceptions about historical work through historical inquiry and reflection on their own lives. The sample consisted of 51 students, aged between 12 and 13 years old, enrolled in a History course in a Chilean school. The students' social representations were collected at the beginning and end of the innovation through surveys and a drawing test inspired by the DAST (Draw A Scientist Test). The main results show a change in the image of historians' work among the students, as well as a decrease in gender stereotypes. Furthermore, the students' conception of historical knowledge was modified, making it more complex and diverse, challenging the original monolithic and universal idea. Finally, the critical knots detected related to the linear conception of history and the future implications of this experience are analyzed.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Cook, Francesca Grez Mujer Universidad del Desarrollo - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.