Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Entrevistas Cognitivas como Técnica para la Adaptación de Instrumentos en Contextos Educativos
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85187153476
SciELO S0718-22282024000100116
DOI 10.7764/PSYKHE.2021.43089
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The objective of the study presented in this article was to qualitatively evaluate the cognitive receptivity and general understanding of new questions for the Quality and Context of Education Questionnaires, using the cognitive interviewing technique. The use of this technique to evaluate the receptivity and comprehension to questions on non-academic aspects (school climate, self-esteem and motivation, among others) by different actors is described. A non-probabilistic sample was used, according to predefined quotas, in accordance with heterogeneity variables, which allowed the selection of 20 schools in the Metropolitan, Antofagasta and Biobío regions of Chile. The participants were students of these schools in 4th and 8th grade (78 and 48, respectively), teachers (19) and parents (28) of the same grades, selected by convenience. The 1,059 units of analysis were distributed in 20 cognitive interview guidelines, allowing a limited number of items per application, safeguarding the quality of the guideline and avoiding over-demanding of the interviewees. The analysis of information was organized in three stages: (a) data definition, (b) data processing and (c) identification of findings. The application of cognitive interviews made it possible to identify comprehension difficulties per question and its components (items and statements) in the various actors, and problems of relevance derived from the assumptions that several items or statements contained, providing suggestions for adapting these questions. The process confirms the relevance of the technique for piloting and adapting questionnaire questions in the educational context.

Revista



Revista ISSN
Psykhe (Santiago) 0718-2228

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Psychology, Multidisciplinary
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Applied Social Sciences

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
Sánchez, Magdalena - Estudios y Consultorías Focus - Chile
Dirección de Estudios, Evaluación y Sostenibilidad, Estudios y Consultorías Focus - Chile
Veloso, Begoña - Estudios y Consultorías Focus - Chile
Dirección de Estudios, Evaluación y Sostenibilidad, Estudios y Consultorías Focus - Chile
Subercaseaux, Joaquín - Estudios y Consultorías Focus - Chile
Dirección de Estudios, Evaluación y Sostenibilidad, Estudios y Consultorías Focus - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
desarrolló Estudios y Consultorías Focus para la Agencia de Calidad de la Educación, en el marco de la Licitación Pública

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
El presente artículo se basa en el estudio "Pilotaje cualitativo de preguntas de cuestionarios de calidad y contexto de la educación", que desarrolló Estudios y Consultorías Focus para la Agencia de Calidad de la Educación, en el marco de la Licitación Pública ID 721703-7-LE18, la que fue ejecutada desde marzo a agosto del año 2018.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.