Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Validation of a Bebras-Based Test to Assess Computational Thinking Abilities in First-Year College Students
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85189157650
DOI 10.1145/3626253.3635523
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The lack of clarity about the definition of Computational Thinking (CT) undermines its assessment and the formulation of effective learning strategies for its development. We propose an assessment tool in Spanish, designed by carefully selecting Bebras tasks, to measure four specific CT skills in first-year university students with no prior programming experience. The test was validated with a sample of 980 students from a Latin American university. We found a high, positive correlation between test results and Math test results from the National University Selection System, and a medium, positive correlation between test results and grades from the midterm exam in a Programming course. An acceptable level of internal consistency was found (Cronbach's alpha=0.70). We examined the validity of the test using Classical Test Theory. One question showed poor discrimination potential. Its elimination from the test increased the internal consistency, so we propose to replace it.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Meza, Federico Hombre Universidad Técnica Federico Santa María - Chile
2 VASQUEZ-GONZALEZ, ANDREA REBECA Mujer Universidad Técnica Federico Santa María - Chile
3 San Martin, Daniel Hombre Universidad Técnica Federico Santa María - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.