Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



SELF-AFFIRMATION, HEALTH-RELATED QUALITY OF LIFE AND PERFORMANCE IN CHILEAN EDUCATIONAL SETTINGS AUTOAFIRMAÇÃO, QUALIDADE DE VIDA RELACIONADA À SAÚDE E DESEMPENHO EM AMBIENTES EDUCACIONAIS CHILENOS AUTOAFIRMACIÓN, CALIDAD DE VIDA RELACIONADA CON LA SALUD Y RENDIMIENTO EN CONTEXTOS EDUCATIVOS CHILENOS
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85189343925
DOI
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



In the face of the growing mental health crisis affecting young people, especially post-pandemic, effective strategies for the promotion and prevention of wellness in educational settings are imperative. Self-affirming interventions are strategies capable of mitigating this negative impact and promoting well-being in students. This study aims to provide evidence of the effectiveness of these interventions on health-related quality of life and academic performance in Chilean educational contexts. A two-wave quasi-experimental design was used, with a quasi-experimental group and a quasi-control group, both composed of elementary school students from educational establishments in northern Chile. To evaluate the impact of these interventions, 2 self-report measures were used, the KIDSCREEN-52 Index and the annual grade point average. Regarding HRQOL, the results revealed significant baseline differences between the quasi-experimental and quasi-control groups, which were reduced after the intervention, with greater changes being observed in the quasi-experimental group. Regarding performance, significant differences were observed between the quasi-experimental and quasi-control groups after the intervention, with higher scores in the quasi-experimental group. Self-affirmation interventions have proven to be a useful, effective and practical strategy to improve various indicators of health-related quality of life and performance in educational settings, especially after a health crisis.

Revista



Revista ISSN
Interciencia 0378-1844

Disciplinas de Investigación



WOS
Ecology
Scopus
Multidisciplinary
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Escobar-Soler, Carolang - Universidad de Tarapacá - Chile
2 CAQUEO-URÍZAR, ALEJANDRA Mujer Universitat de Barcelona - España
3 Henriquez, Diego Hombre Universidad Católica del Norte - Chile
4 Leiva-Gutierrez, Jose Hombre Universidad Católica del Norte - Chile
5 Penaloza-Diaz, Gabriel - Universidad de Tarapacá - Chile
6 Marín-Gutierrez, Mauricio Hombre Universidad de Tarapacá - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.