Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Higher education governance as a social contract: Challenges for Latin America and the Caribbean
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85189497102
DOI 10.1007/S11125-024-09687-8
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This article presents an analytical framework for examining the different roles the state can play in improving higher education governance in Latin America and the Caribbean (LAC). It argues that adequate governance of national higher education systems is fundamental to moving toward a new social contract in the sector. It describes different roles the state can play in a new social contract for the future governance of higher education and proposes recommendations for strengthening the governance of national higher education systems in LAC. It also reviews the literature on higher education governance and discusses changes in analytical approaches. It emphasizes that local factors are key determinants in understanding changes in the governance of national higher education systems and identifies trends toward the configuration of hybrid governance systems. It is suggested that a new social contract in higher education depends on the capacity of national governments to articulate the necessary political consensus; to pursue an agenda of higher education modernization as a human right and a public good; and to achieve greater effectiveness in addressing key challenges related to equity, quality, sustainability, and the long-term development strategy of higher education.

Revista



Revista ISSN
Prospects 0033-1538

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Brunner, José Joaquin - Universidad Diego Portales - Chile
2 Alarcón, Mario - Universidad Diego Portales - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
ANID-Chile

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Funding for this study was provided by ANID-Chile (Fondecyt projects 1221758 and 11240460).

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.