Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Characterization of Latent Classes of Early Preadolescents from Their Reports of Victimization and Bullying – A Latent Class Analysis
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85189954682
DOI 10.1007/S42380-024-00247-4
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Bullying is defined as persistent hostile actions intended to harm the recipient in a power imbalance relationship. While children and adolescents have been identified as either victims, bullies or bully-victims in past research, few studies have identified patterns of more specific forms of bullying and victimization that have not been examined. This study aimed to characterize classes of bullying behaviour and its associations in students aged 9 to 14 years from schools serving socially vulnerable students. The study used secondary self–report data from Chilean school students (n = 5151) aged 9–13 years. Using latent class analysis and ten observed items that report different forms of victimization and bullying, we identified five classes of bullying behaviour. Overall, 54% of the sample was included in a class associated with bullying behaviour, either as a victim, a bully, or a bully-victim. The most prevalent classes were non-involved (46%) and teasing victim (25%). Regarding predictors, emotional symptoms were associated with higher odds of belonging to the bully-victim, victim and victim teasing classes, in contrast to non-involved classes. In contrast, conduct problems were associated with higher odds of belonging to any class other than the non-involved class. Identifying heterogeneous classes of bullying and victimization and specific correlates may allow for tailoring intervention to prevent specific forms of bullying behaviour.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 CARCAMO-IBACETA, MARCELA EUGENIA Mujer Facultad de Medicina - Chile
Universidad de Los Andes, Chile - Chile
Núcleo Milenio para Mejorar la Salud Mental de Adolescentes y Jóvenes - Chile
2 CUMSILLE-ELTIT, PATRICIO SALVADOR Hombre Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
3 GAETE-OLIVARES, JORGE EDUARDO Hombre Núcleo Milenio para Mejorar la Salud Mental de Adolescentes y Jóvenes - Chile
Universidad de Los Andes, Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.