Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Assessment of the Academic Load in a Curriculum Through an Optimization Model: Case Study of a Master Program
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85190365368
DOI 10.5220/0012365400003639
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The evaluation of academic load is necessary and constitutes a fundamental process in the design and redesign of programs. This is because an excessive academic load can have academic consequences such as lag, as well as effects on mental health, including depression, anxiety, burnout, self-esteem problems, among others. Academic load is a complex and dynamic topic, resulting in the absence of a single approach to its study and measurement. In this sense, this work proposes a mathematical model of linear programming. The case study evaluated in Magister, a Chilean university. The results reveal an even distribution of academic load between semesters and courses within the program. As the semesters progress, the academic load tends to increase gradually. Integrated courses, such as Course 10 and Course 11, have higher loads compared to others. In the third semester there is variability in the academic load, with one course concentrating most of the study hours. In total, 294 hours of study are required to complete the program. A comprehensive review of academic load distribution is recommended to ensure an equitable and manageable educational experience for students.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Gaete, Myriam Mujer Universidad de Talca - Chile
2 GONZALEZ-ARAYA, MARCELA CECILIA Mujer Universidad de Talca - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
MSc Myriam Gaete G. would like to thank CONICYT PFCHA/BECA DE DOCTORADO NACIONAL/2021 under Grant 21211324 for its financial support. Moreover, DSc Marcela Gonz\u00E1lez-Araya would like to thank FONDECYT Project 1191764 (Chile) for its financial support.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.