Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Comic as Life Story of Deaf People: A Visual Pedagogical Proposal O Quadrinho como história de vida de pessoas surdas: uma proposta pedagógica visual El cómic como historia de vida de personas sordas: una propuesta pedagógica visual*
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85190373310
DOI 10.17227/RCE.NUM91-16513
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Guidance for professionals who are linked to the education of deaf individuals should consider specialists proficient in sign language and the design of visual materials. Therefore, this research article aims to explore the value of the stories from deaf leaders in the construction of a Visual Pedagogical Prototype (vpp) that contributes to the development of reading and writing in primary education. The research is from a qualitative approach, considering the epistemologies of deaf individuals through a narrative design. In this way, life stories were collected through semi-structured interviews with 6 deaf adult leaders from 3 cities in Chile. The information was coded with the Atlas ti software, in which the central category is the Visual Pedagogical Prototype, with 4 sub-categories: Deaf Identity, Deaf Community, Communication, and Learning, which make up the support for the design of the Cata Plum-Cata Plam comic, whose history reveals elements from the linguistic-cultural experiences of the participants, with their family and school environment that make visible the importance of the Chilean Sign Language, as well as reading and writing through significant resource.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Muñoz-Vilugrón, Karina - Universidad de La Frontera - Chile
2 Aliaga-Rojas, Jéssica - Universidad Austral de Chile - Chile
3 Sánchez-Díaz, Gabriel - Departamento de Educación Municipal Puerto Montt - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.