Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Human Motricity and coloniality. Critical analysis of the school curriculum in Chile Motricidad Humana y colonialidad. Análisis crítico del currículum escolar en Chile
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85191564854
DOI 10.4067/S0718-07052023000300321
Año 2023
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



In Chile, the school curriculum in physical education is determined by the National Council of Education, an institution that approves or rejects the proposals of the Ministry of Education. Currently, the physical education curriculum contemplates Curricular Bases, Fundamentals, Programs and Study Plans that are necessary documents to analyze to identify the ideological principles and discourses that underlie their construction. The objective of this article is to analyze from the physical education curriculum the treatment of human motor skills and the elements that determine its relationship with a colonial perspective. A qualitative method is used and a documentary analysis of the curricular documents is carried out. The main results are associated with the fact that the curricular bases and foundations in physical education in Chile and specifically on human motor skills establish a declaration of principles that is not necessarily included in the study programs. In these programs, colonial characteristics associated with colonial values such as detachment from their territory, movement of the body without reflection and sports competition to establish winners and losers are evident.

Revista



Revista ISSN
Estudios Pedagogicos 0716-050X

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Hurtado-Almonacid, Juan - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
2 Páez-Herrera, Jacqueline - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
3 Herrera Urízar, Gustavo Hombre Universitat de Barcelona - España

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.