Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Teachers, deliberation and historical content in a context of social conflict Professores, deliberação e conteúdo histórico num contexto de convulsão social Profesores, deliberación y contenidos históricos en contexto de estallido social
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85192764699
DOI 10.17081/EDUHUM.26.46.6630
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Objective: the objective of this research was to analyze the discussion activities implemented by two Chilean history teachers around public issues, using the contents on national independence, in the context of a social outburst in the country. Methodology: case study methodology was used through interviews and classroom observations. Findings: the aspects that support the decision to implement deliberative activities in adverse social contexts are of importance. For the teachers in this study, they are related to their own conceptions of deliberation and the empathy they felt towards their students to help them express themselves in moments of high social tension. Similarly, although connecting past and present can be particularly complex given the emotional attachment of students to the contingency that affects them, it is an exercise that allows to explore some links in order to better understand the conflicts that are currently affecting society. In this sense, the teachers' decision to use content from the more distant past, such as the national independence, can be a contribution in this regard, if one points out the similarities that remain valid in time.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Cavieres-Fernandez, Eduardo Hombre Universidad de Playa Ancha - Chile
2 VILLALÓN-GÁLVEZ, GABRIEL Hombre Universidad de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Esta investigaci\u00F3n ha sido realizada gracias al financiamiento de FONDECYT (Fondo Nacional de Desarrollo Cient\u00EDfico y Tecnol\u00F3gico) proyecto N.\u00B0 1210277.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.