Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Latin American contributions to the learning process within the undergraduate laboratory Aportes latinoamericanos al proceso de aprendizaje dentro del laboratorio de pregrado
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85194933088
DOI 10.22201/FQ.18708404E.2024.2.84695
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The laboratory is a fundamental part of chemistry courses due to its ability to articulate unique learning environments. However, questions are raised regarding the lack of empirical evidence, demonstrating its effects on learning. To contribute to this gap, a literature review focused on the contributions of authors affiliated with Latin American institutions regarding learning in the university-level chemistry laboratory is reported. Eighty articles were identified, which stand out for being mainly written by Brazilian authors (43%), mostly in English (83%), and primarily in the Journal of Chemical Education (61%). These documents are characterized by curricular innovations (91%) with a disciplinary focus and presenting pedagogical intentions and diverse and unarticulated methodologies for learning assessment. These results show that Latin American contributions are focused on disciplinary content, which allows for new research focused on other aspects of learning in the laboratory. Finally, it is recommended that researchers specify aspects such as the objectives of their laboratory proposals, the theoretical foundations with which learning is established, and the instruments used for its measurement in their publications.

Revista



Revista ISSN
Educacion Quimica 0187-893X

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Arancibia-Olivares, Rubén Ignacio - Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación - Chile
2 Barriga-González, Germán - Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación - Chile
3 Reyes-González, David - Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.