Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Reflections of Physical Education teachers in training in Chile. A vision on gender stereotypes, sexism and construction of hegemonic masculinity Reflexiones del profesorado en formación de Educación Física en Chile. Una visión sobre los estereotipos de género, sexismo y construcción de la masculinidad hegemónica
Indexado
WoS WOS:001189170500001
Scopus SCOPUS_ID:85191562080
DOI 10.47197/RETOS.V54.102833
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The sexist and discriminatory practices that are common in sport have not been alien to influence the discipline of Physical Education, giving rise to synergies with sport when used as a pedagogical resource. On the other hand, the practice of sport itself acts as a device for validating hegemonic masculinity. This research has considered the following objectives: to analyse gender stereotypes in physical -sports practices in male students of Physical Education Pedagogy degrees in Chilean public and private universities, and to understand in what aspects this same student body visualises or recognises sexism at the educational level in physical education classes from their expressions of masculinity. A mixed concurrent design was used: WHICH + WHICH. The data collected through questionnaires were analysed using descriptive statistics and the information obtained from interviews was analysed inductively. The results highlight a greater presence of gender stereotypes linked to sport and physical activity in people who identify with the male gender, and this population tends to engage in sporting practices strongly stereotyped to the male gender, as well as their professional preferences. In addition, it was observed that masculinities are validated through competitiveness between men, naturalising aggressiveness. This study confirms the existence of gender stereotypes in masculinities and suggests that Physical Education influences the construction of hegemonic masculinity.

Revista



Revista ISSN
Retos 1579-1726

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Education
Orthopedics And Sports Medicine
Physical Therapy, Sports Therapy And Rehabilitation
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Gamboa-Jimenez, Rodrigo Hombre Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
2 Matus-Castillo, Carlos Hombre Universidad Católica de la Santísima Concepción - Chile
3 Chihuailaf-Vera, Maria Loreto Mujer Fdn Acc Educ Deport Inclus - Chile
Fundación Acción Educativa Deportiva Inclusiva - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.