Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Procedural Memory Deficits in Preschool Children with Developmental Language Disorder in a Spanish-Speaking Population
Indexado
WoS WOS:001191640500001
Scopus SCOPUS_ID:85188704440
DOI 10.3390/BRAINSCI14030198
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This study aimed to compare procedural learning skills between Spanish-speaking preschool children (ages 4 years to 4 years, 11 months) with developmental language disorder (DLD) and their chronologically matched typically developing (TD) peers. Using the serial reaction time (SRT) task, participants (30 children with DLD and 30 TD children) responded to visual stimuli in a sequenced manner over four blocks, followed by a random order block. The task assessed reaction time (RT) and accuracy. The results showed a significant interaction between group and block for RT and accuracy, with children with DLD exhibiting longer RTs and accuracy deficits across blocks. In contrast, the TD group showed higher RT efficiency and accuracy in the sequential blocks and, as expected, decreased performance in the random block according to the experimental manipulation. Overall, the results of this investigation suggest that there was no implicit learning in the DLD group, as indicated by the SRT task paradigms of procedural memory. These findings align with some aspects of the procedural deficit hypothesis (PDH), which suggests that linguistic deficits in the DLD population may derive from a deficit in sequential learning from the procedural memory system domain in the Spanish context.

Revista



Revista ISSN
Brain Sciences 2076-3425

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Neurosciences
Scopus
Neuroscience (All)
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Sanhueza, Soraya - Universidad de Concepción - Chile
2 URRUTIA-MARTINEZ, MABEL Mujer Universidad de Concepción - Chile
3 Marrero, Hipolito Hombre UNIV LA LAGUNA - España
Universidad de La Laguna - España

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
PIA-CONICYT
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo
ANID/FONDECYT

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
No Statement Available
The funding from ANID/FONDECYT REGULAR 1210653 and PIA-CONICYT Basal Funds for Centers of Excellence Project BF0003 is gratefully acknowledged.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.