Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Historical perspectives related to the inclusion of disabilities in school Physical Education Perspectivas históricas relacionadas a la inclusión de personas en situación de discapacidad en Educación Física escolar
Indexado
WoS WOS:001194756100001
Scopus SCOPUS_ID:85191364606
DOI 10.47197/RETOS.V55.103640
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Inclusion is a term that has been associated with various concepts and has been attributed different meanings over time. This polysemic characteristic is related to diversities such as gender, ethnicity, religion, among others. This study focuses on disability and specific attention needs towards school Physical Education. The objective focuses on analyzing the historical journey of the concept of inclusion of students with disabilities in Physical Education through the narrative review of various documents, considering the main perspectives related to people with disabilities in the educational context. It begins with a historical overview of the concept of inclusion, to continue with the review of perspectives associated with it, emphasizing the medical and social approaches and their evolution; to finally, present the reflections and conclusions regarding disability and its connection with school physical education, highlighting the relevance of conceptual precision, together with both medical and social perspectives, which have marked guidelines within the process, especially this last, which breaks down the barriers raised and moves towards the search for Quality Physical Education, where inclusion is an essential requirement.

Revista



Revista ISSN
Retos 1579-1726

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Education
Orthopedics And Sports Medicine
Physical Therapy, Sports Therapy And Rehabilitation
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Fierro-Saldana, Belen - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
2 Contreras-Mu, Alicia - Universidad Autónoma de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.