Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Tensions and challenges for a pedagogical practice in physical education designed from the perspective of children Tensiones y desafíos para una práctica pedagógica en educación física pensada desde las infancias
Indexado
WoS WOS:001197586200001
Scopus SCOPUS_ID:85191539755
DOI 10.47197/RETOS.V55.103883
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This article reflects on some of the issues inherent to the hegemonic adult-centric logics of a traditional physical education that has permeated the world of children, where a mechanised approach to discipline prevails, with a class structure based on the physiological curve of effort, where control and discipline are the backbone of its functioning, covered with gender stereotypes typical of the culture in which we live, among other key elements to consider. In these realities of physical education in the early childhood stage, adult voices prevail over childrens voices, the prominence of teachers over that of boys and girls, competitive games over the logic of playful exploration typical of childhood, the logic of control over a democratic conception of the classroom, especially at an early age, and gender stereotypes predominate over motor practice for all. In this sense, this paper, after a general approach to the problem that we wanted to make visible in physical education classrooms in the childhood stage, three central tensions and some possible approaches to eradicate them are raised. These tensions are: i) childrens protagonism in collaborative play -versus- the primacy of adult voices in competitive games, ii) democratic motor practices focused on emerging children -versus- hegemonic practices that deny the initiatives of boys and girls, and iii) motor practices for all -versus- motor practices covered with gender stereotypes. To conclude with some reflections that allow us to think about the pedagogical practice of physical education from the perspective of children.

Revista



Revista ISSN
Retos 1579-1726

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Education
Orthopedics And Sports Medicine
Physical Therapy, Sports Therapy And Rehabilitation
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Gamboa-Jimenez, Rodrigo Hombre Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
2 Cacciuttolo-Juarez, Carola - Universidad de Valparaíso - Chile
3 Chihuailaf-Vera, Maria Loreto Mujer Fdn Acc Educ Deport Inclus - Chile
Fundación Acción Educativa Deportiva Inclusiva - Chile
4 Brugnara-Mello, Julio - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
5 Pinheiro-Mello, Gisele - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
6 Jimenez-Alvarado, Gladys - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.