Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Contributions of Pedagogical Accompaniment to Advance the Quality of Teaching Practices in Rural Contexts Contribuciones del acompañamiento pedagógico para avanzar hacia la calidad de las prácticas docentes en contextos rurales Contribuições do acompanhamento pedagógico para avançar na qualidade das práticas docentes em contextos rurais
Indexado
WoS WOS:001218139600006
Scopus SCOPUS_ID:85187327678
DOI 10.15359/REE.28-1.17269
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Introduction. This original article presents findings from an investigation focusing on accompaniment to schools in rural contexts. Objective. This study aims to analyze the contributions of the pedagogical companion to the teaching practices of educators in rural schools in the Bio Bio region. Methodology. The study employs a qualitative approach and a collective case study design. Semistructured interviews and documentary analysis were conducted with 19 General Basic Education teachers, aged between 22 and 65 years. Results. The main results reveal that the pedagogical companion plays a guiding role in collaboratively designing lesson plans. In addition, systematic and timely feedback, both oral and written, strengthens the higher -order thinking skills of the teachers being accompanied. Furthermore, pedagogical accompaniment fosters the innovation of teaching practices through peer collaboration, based on dialogue and reflection. Indeed, reflective practice is of vital importance in the training of teachers with critical thinking skills, thus benefiting professional development, which is reflected in the reformulation of teaching practice, oriented towards situated teaching and learning. The systematic pedagogical accompaniment develops the capacity for pedagogical leadership in the accompanied teachers. Conclusions. Pedagogical accompaniment is a key process in improving teaching practices and strengthening the professional performance of the teachers being tutored. This has a significant impact on student training and the generation of social transformations in rural education and in other educational contexts. In this sense, continuous self-improvement is recommended for teachers to meet the demands of contemporary society.

Revista



Revista ISSN
Revista Electronica Educare 1409-4258

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Beltran-Veliz, Juan Carlos Hombre Universidad de La Frontera - Chile
2 Mesina-Calderon, Nicole Florentina - Fdn Co Manufacturera Papeles & Cartones - Chile
Fundación Compañía Manufacturera de Papeles y Cartones - Chile
3 Vera-Gajardo, Nathaly - Universidad Autónoma de Chile - Chile
4 Muller-Ferres, Pablo - Universidad Autónoma de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.