Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Screen time, sedentary time and school climate level in times of pandemic in students between 11 and 14 years of age in the Valparaíso Region Tiempo en pantalla, tiempo sedentario y clima escolar en tiempo de pandemia en estudiantes entre 11 y 14 años de la región de Valparaíso, Chile.
Indexado
WoS WOS:001219304300001
Scopus SCOPUS_ID:85190995443
DOI 10.47197/RETOS.V53.101316
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Objective: Relate the time on screen, sedentary time and the level of school climate in times of pandemic in students between 11 and 14 years of the Valpara & iacute;so Region. Materials and method: Quantitative, descriptive-analytical and non-probabilistic study. The sample consisted of 179 students (104 females and 75 males) between 11 and 14 years of age from two educational establishments in the Valpara & iacute;so region of Chile. All the students had informed consent signed by their parents and/or guardians. To measure the level of school climate, the Classroom Social Climate Scale for students (CSA) was used and the use of technologies and sedentary time was analyzed with the YAP-SL questionnaire. Results: There was a negative relationship between the time of PC use with the school climate (r=-.213/p=0.004). On the other hand, sedentary habits were negatively related to school climate (r=0.239/p=0.001). In addition, time in video games (r=0.033/p=0.666) and mobile phone (r=-0.073/p=0.334) is not related, and TV time has a positive relationship with the competitiveness dimension (r=0.160/p=0.032). Conclusion: It is concluded that the social climate of the general classroom is negatively related to the time of PC use and sedentary habits. Based on this, it is suggested to increase the levels of physical activity and decrease the time of PC use during the pandemic to favor a better social climate in schoolchildren.

Revista



Revista ISSN
Retos 1579-1726

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Education
Orthopedics And Sports Medicine
Physical Therapy, Sports Therapy And Rehabilitation
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Yanez-Sepulveda, Rodrigo Hombre Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
2 Castillo-Catalan, Rocio - Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
3 Castro-Figueroa, Francisca - Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
4 Silva-Minetto, Catalina - Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
5 Cortes, Guillermo Hombre Universidad de Viña del Mar - Chile
6 Hurtado-Almonacid, Juan Hombre Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
Universidad de Viña del Mar - Chile
Universidad de Playa Ancha - Chile
7 Páez-Herrera, Jacqueline Mujer Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
Universidad de Playa Ancha - Chile
8 Reyes-Amigo, Tomás Hombre Universidad de Playa Ancha - Chile
9 Crichton, Juan Pablo Zavala - Universidad Nacional Andrés Bello - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.