Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



ATTITUDES OF PRE-SERVICE MATHEMATICS TEACHERS TOWARDS STATISTICS AND ITS TEACHING: A STATISTICAL LITERACY APPROACH ATITUDES DE FUTUROS PROFESSORES DE MATEMÁTICA EM RELAÇÃO À ESTATÍSTICA E SEU ENSINO: UMA ABORDAGEM DE LETRAMENTO ESTATÍSTICO ACTITUDES DE FUTUROS PROFESORES DE MATEMÁTICA HACIA LA ESTADÍSTICA Y SU ENSEÑANZA: UNA APROXIMACIÓN A LA ALFABETIZACIÓN ESTADÍSTICA
Indexado
WoS WOS:001223743700009
Scopus SCOPUS_ID:85186903220
DOI
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This paper studies attitudes towards statistics and its teaching, and their relationship with statistical literacy in a sample of 52 prospective mathematics teachers from two Chilean training institutions. Using a quantitative methodology, based on a descriptive-comparative design, the scale of attitudes towards statistics and its teaching was applied. The results show that trainee teachers at both institutions have a positive self-perception towards the teaching of statistics. However, they have different average profiles in the components of the scale of attitudes towards statistics and statistics teaching, except for behavioral attitudes towards statistics and didactic competence in statistics teaching. Likewise, with regard to statistical literacy, it stands out that, for the respondents, statistics helps to understand today's world, as well as critical reasoning. These results, if not improved, could have a negative impact on the training of students in the school system, a situation that invites training institutions to consider these findings for the reformulation of their learning objectives. Likewise, given the importance of this topic, it would be pertinent to deepen and broaden research on teachers in training and active at different levels of education, in order to make decisions that favor the development of adequate statistical literacy.

Revista



Revista ISSN
Interciencia 0378-1844

Disciplinas de Investigación



WOS
Ecology
Scopus
Multidisciplinary
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Rodríguez-Alveal, Francisco Hombre UBB - Chile
Universidad del Bío Bío - Chile
2 Diaz-Leyicoy, Danilo Hombre Universidad Católica del Maule - Chile
Universidad de Los Lagos - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.