Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Parents’ perceived barriers to active commuting to school. Comparative study between Spanish and Ecuadorian cities
Indexado
WoS WOS:001236468100001
Scopus SCOPUS_ID:85194870239
DOI 10.1080/09603123.2024.2358478
Año 2025
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Parents<acute accent> perceptions can influence their children<acute accent>s mode of commuting to school. In this sense, the purposes of this study were to compare parental barriers towards active commuting to school (ACS) between Ecuadorian and Spanish children, and to analyze the associations between those barriers and the children's mode of commuting. Descriptive and comparative analyses were performed using Chi-square and T-student test. Associations were analyzed by several logistic regression models. Results showed that road safety is the main barrier for ACS, and that all the barriers are perceived as higher by Ecuadorian parents (p<0.001). It was also found that Ecuadorian children were less likely to be active when parents perceive greater total barriers (OR=0.15, CI=0.06, 0.40). Public policies should focus on reducing the parental barriers in order to increase ACS, specifically those related to road safety.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Public, Environmental & Occupational Health
Environmental Sciences
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Hermida Palacios, Carla Mujer Univ Azuay - Ecuador
Universidad del Azuay - Ecuador
2 Chillon, Palma Mujer UNIV GRANADA - España
Universidad de Granada - España
3 Andrade, Jorge - Pontificia Univ Catolica Ecuador - Ecuador
Pontificia Universidad Católica del Ecuador - Ecuador
4 Barranco-Ruiz, Yaira - UNIV GRANADA - España
Universidad de Granada - España
5 Campos-Garzón, Pablo Hombre UNIV GRANADA - España
Universidad de Granada - España
6 PALMA-LEAL, XIMENA ALEJANDRA Mujer Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
7 Quezada, Adriana Mujer Univ Cuenca - Ecuador
University of Cuenca - Ecuador
8 Villa-Gonzalez, Emilio Hombre UNIV GRANADA - España
Universidad de Granada - España
9 Orellana, Daniel Hombre Univ Cuenca - Ecuador
University of Cuenca - Ecuador
10 Huertas-Delgado, Javier - UNIV GRANADA - España
Universidad de Granada - España

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Ministerio de Economía y Competitividad
European Regional Development Fund
Fundación Carolina
Universidad de Cuenca
Consejeria de Conocimiento, Investigacion y Universidad, Junta de Andalucia
Spanish Ministry of Economy, Industry and Competitiveness
Junta de Andalucía, Consejería de Conocimiento, Investigación y Universidades
University of Granada Plan Propio de Investigacion 2016-Excellence actions: Unit of Excellence on Exercise and Health (UCEES)
Universidad del Azuay
University of Granada Plan Propio de Investigación
Ministerio de Asuntos Económicos y Transformación Digital, Gobierno de España
Corporación Ecuatoriana para el Desarrollo de la Investigación y la Academia
Ecuadorian National Research and Education Network - CEDIA
Ecuadorian National Research and Education Network

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
The work was supported by the Fundacion Carolina [Estancia corta posdoctoral 2022]; Universidad del Azuay [INV- PCAR-A001-CEPRA-XIII-2019-05]; Universidad de Cuenca ['Movilidad segura a la escuela: diseno, implementacion y validacion de estrategias para la movilidad activa de ninos a la escuela II. Concurso de proyectos de investigacionvinculacion']; Ecuadorian National Research and Education Network - CEDIA [CEPRA XIII-2019-05]; Spanish Ministry of Economy, Industry and Competitiveness and the European Regional Development Fund [DEP2016-75598-R, MINECO/FEDER, UE]; University of Granada Plan Propio de Investigacion 2016-Excellence actions: Unit of Excellence on Exercise and Health (UCEES)-and the Junta de Andalucia, Consejeria de Conocimiento, Investigacion y Universidades, European Regional Development Fund [ref. SOMM17/6107/UGR].
The work was supported by the\u00A0Fundaci\u00F3n Carolina [Estancia corta posdoctoral 2022]; Universidad del Azuay [INV-PCAR-A001-CEPRA-XIII-2019-05]; Universidad de Cuenca [\u2018Movilidad segura a la escuela: dise\u00F1o, implementaci\u00F3n y validaci\u00F3n de estrategias para la movilidad activa de ni\u00F1os a la escuela II. Concurso de proyectos de investigaci\u00F3n-vinculaci\u00F3n\u2019]; Ecuadorian National Research and Education Network - CEDIA [CEPRA XIII-2019-05]; Spanish Ministry of Economy, Industry and Competitiveness and the European Regional Development Fund [DEP2016-75598-R, MINECO/FEDER, UE]; University of Granada Plan Propio de Investigaci\u00F3n 2016\u2014Excellence actions: Unit of Excellence on Exercise and Health (UCEES)\u2014and the Junta de Andaluc\u00EDa, Consejer\u00EDa de Conocimiento, Investigaci\u00F3n y Universidades, European Regional Development Fund [ref. SOMM17/6107/UGR]. A special thanks to the Fundaci\u00F3n Carolina, for the funding for the postdoctoral short stay, which allowed the establishment of networks between universities of different countries. The authors would like to express their appreciation and gratitude to all the parents who participated in the paper-based questionnaire, and to the schools and their staff members who became an important part of this study. Our gratitude to all the team members who participated in the different stages of the research.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.