Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



School reforms, culture wars, and national consolidation: Uruguay and Belgium, 1860s-1915
Indexado
SciELO S0717-71942023000100255
DOI 10.4067/S0717-71942023000100255
Año 2023
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Abstract Uruguay is a prime example of how a peripheral country creatively digested foreign experiences and became not only Latin America’s first welfare state democracy, but also a pioneer of free, compulsory, and lay education, the work of two political generations, positivist varelistas and Krausist batllistas. This article, based on new archival sources, contemporary newspapers, official publications, and monographs by protagonists argues that one of their consistent reference points, largely ignored in historiography, was Belgium, a country founded almost at the same time as Uruguay and admired for its liberal constitutionalism. Uruguayan reformers’ fascination with Belgium, but also their risk awareness, increased when, from the 1860s, both countries implemented conflictual secularizing school reforms that aimed at belated cultural nation-building.

Revista



Revista ISSN
Historia (Santiago) 0717-7194

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
History
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Human Sciences

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Hentschke, Jens R. - Universidad de Heidelberg - Alemania

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.