Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Item analysis of multiple choice question tests in undergraduate health programs of Universidad Mayor Análisis de pruebas de opción múltiple en carreras de la salud de la Universidad Mayor
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85157960351
DOI 10.22201/FM.20075057E.2021.40.21365
Año 2021
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Introduction: Multiple-choice question tests (MCTs) are widely used to assess undergraduate students’ learning at the Health Sciences Schools (HSS) of our Universidad Mayor. In the last decade, the process of checking MCQs has been accomplished by optical mark recognition. This fact allowed this research study to obtain a diagnostic vision of the quality of this process. Objective: To analyze the difficulty, discrimination, reliability and distractors of MCTs applied in seven HSS of Universidad Mayor during the 2013-2017 period. Method: For this quantitative, descriptive, non-experimental, cross-sectional, and retrospective study, of the population of tests under study, i.e. 2640 MCTs, 337 were randomly selected by stratified probabilistic sampling with systematic selection. Psychometric indicators were estimated from the framework of Classical Test Theory. ANOVA tests were used to compare between programs. Results: For item difficulty, item discrimination, and reli-ability coefficient, the respective means were: 68%, 0.23 and 0.50. Only for item difficulty and discrimination were there significant differences among the participating HSS. Regarding distractors, on average, 1,51 distractors were found to be functional (1,52 for items with four choices and 1,49 for items with five choices). Conclusions: These results reveal that there is consider-able room for improvement in the application of MCTs in the assessment of students‘ learning in our HSS. An in-depth reflection between faculty and university authorities should be carried out to ensure the future validity inferences and quality of MCTs.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Giaconi, Elisa - Universidad Mayor - Chile
2 Bazán, María Elisa - Universidad Mayor - Chile
3 Niño, Manuel Castillo Hombre Universidad Mayor - Chile
4 Hurtado, Amelia - Universidad Mayor - Chile
5 Rojas, Héctor - Universidad Mayor - Chile
6 Giaconi, Valentina Mujer Universidad de O’Higgins - Chile
7 Guiraldes, Ernesto Hombre Universidad Mayor - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Universidad Mayor

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Universidad Mayor.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.