Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Connotations given to assessment by future Physical Education teachers in their first university year on-site Connotaciones atribuidas a la evaluación por futuros docentes de Educación Física en su primer año universitario presencial
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85175436248
DOI 10.47197/RETOS.V51.99916
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Knowledge that provides better opportunities for assessment literacy in Physical Education is key and intrinsic to initial teacher training. This is particularly important if the aim is to construct new paradigms in the training process and in the way of conceiving assessment in order to have a positive impact on the post- COVID-19 pandemic school population. The foregoing poses a challenge for the educational institutions due to the different coexisting perspectives on assessment in the educational system. This study aims at describing the connotations given to assessment by future Physical Education teachers in the context of their return to face-to-face lessons after their first year of academic training during the pandemic. For the empirical work an instrumental case study was conducted with the voluntary participation of 76 future teachers who were selected by purposive, disposition sampling. For the collection of data, a verbal association technique and a paper questionnaire were used. The qualitative and quantitative analysis is summarized in 15 labels. Those referring to Formative Assessment and Summative Assessment partially match Feedback, Self-assessment and Co-assessment labels. Students appear as protagonists in peer assessment and there is room for sharing emotions. We can conclude that future Physical Education teachers may look beyond technical rationality if attention is given to the context, and to specific elements and goals according to the expectations of the educational system.

Revista



Revista ISSN
Retos 1579-1726

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Education
Orthopedics And Sports Medicine
Physical Therapy, Sports Therapy And Rehabilitation
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Maldonado-Fuentes, Ana Carolina - Universidad del Bío Bío - Chile
2 Vargas, Carmen Silvia Peña - Universidad de Colima - México
3 Romero, Juan Carlos Meza - Universidad de Colima - México

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
Agencia Nacional de Investigación de Chile

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Este artículo presenta resultados empíricos del proyecto FONDECYT INICIACIÓN Código: N°11220291 “Alfabetización en Evaluación: representaciones de la Evaluación de los Aprendizajes en ingresantes a la Formación Inicial Docente a partir de su trayectoria escolar” financiada por la Agencia Nacional de Investigación de Chile (ANID).

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.