Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Aggressiveness and Emotional Comprehension in Children from the Central Region of Cuba
Indexado
WoS WOS:001275468600013
Scopus SCOPUS_ID:85183920709
DOI 10.6018/RIE.545711
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This research investigates the emotional comprehension of children exhibiting aggressive behaviour in contrast with that of their age-matched peers. It aims to establish a correlation between indicators of emotional comprehension and various signs of aggressivity. To do so, the study follows a non-experimental, cross-sectional, descriptive-correlational approach and has been conducted using a non-probabilistic sample of 102 children from various cities in the central region of Cuba, comprising 51 children who displayed aggressive behavior and 51 who did not. The Emotional Comprehension Test, the Little et al. Aggression Scale, and psycholog- ical interviews have been the primary data collection techniques used. Findings have revealed that children who displayed aggressive behaviour exhibited difficulties in developing emotional comprehension, while those who were not aggressive did not. Most indicators show notable differences in the development of empathy and mutual understanding, except for the external level of emotional comprehension and the children's conception of the possibility of feigning emotions. Emotional understanding has been shown to have a notable correlation with general manifestations of aggression, with a stronger connection observed for reactive-direct aggression and a weaker interrelation for instrumental aggression. These results emphasize the need to consider differential patterns between aggression variants concerning their association with emotional comprehension.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Gallo, Lisandra Angulo - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
1 Angulo Gallo, Lisandra - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
2 Guerra Morales, Vivian M. - Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas - Cuba
Univ Cent Marta Abreu Las Villas - Cuba
3 Berger Silva, Christian Hombre Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.