Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Facilitators and barriers for retention of migrant students in Chile: experiences of four schools in Valparaíso
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85183993715
DOI 10.7179/PSRI_2024.44.12
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The increase in the migrant population in Chilean schools has posed significant challenges for the education system. Although policies for promoting their integration have made progress, these students present a higher dropout rate than their local peers. This study aims to define the socioeducational facilitators and barriers involved in the completion of compulsory schooling by migrant students from the perspective of educational agents. For this purpose, using a qualitative methodology, 47 interviews were conducted with the management staff, support professionals and teachers from 4 schools in the Valparaíso region (Chile). The results indicate the existence of factors at the individual, social and family, and educational community levels that influence the retention of the migrant students from the Chilean schools studied. As a conclusion, despite several protective factors, this population is more vulnerable and prone to school dropout. Therefore, the design and implementation of new and better education policies that cater to their needs is vital.

Revista



Revista ISSN
Pedagogia Social 1139-1723

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sociology And Political Science
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Mendoza-Lira, Michelle Mujer Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
2 Muñoz-Jorquera, Solange Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
3 Ballesta-Acevedo, Emilio Hombre Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
4 Covarrubias-Apablaza, Carmen Gloria Mujer Universidad Central de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo
National Research and Development Agency

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This work was supported by the National Research and Development Agency (Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo. ANID) (Fondecyt de Iniciación No. 11200537).

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.