Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Trace element contents in fine particulate matter (PM2.5) in urban school microenvironments near a contaminated beach with mine tailings, Chaaral, Chile
Indexado
WoS WOS:000432993200010
Scopus SCOPUS_ID:85019960030
DOI 10.1007/S10653-017-9980-Z
Año 2018
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Air quality in schools is an important public health issue because children spend a considerable part of their daily life in classrooms. Particulate size and chemical composition has been associated with negative health effects. We studied levels of trace element concentrations in fine particulate matter (PM2.5) in indoor versus outdoor school settings from six schools in Chaaral, a coastal city with a beach severely polluted with mine tailings. Concentrations of trace elements were measured on two consecutive days during the summer and winter of 2012 and 2013 and determined using X-ray fluorescence. Source apportionment and element enrichment were measured using principal components analysis and enrichment factors. Trace elements were higher in indoor school spaces, especially in classrooms compared with outdoor environments. The most abundant elements were Na, Cl, S, Ca, Fe, K, Mn, Ti, and Si, associated with earth's crust. Conversely, an extremely high enrichment factor was determined for Cu, Zn, Ni and Cr; heavy metals associated with systemic and carcinogenic risk effects, whose probably origin sources are industrial and mining activities. These results suggest that the main source of trace elements in PM2.5 from these school microenvironments is a mixture of dust contaminated with mine tailings and marine aerosols. Policymakers should prioritize environmental management changes to minimize further environmental damage and its direct impact on the health of children exposed.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Public, Environmental & Occupational Health
Environmental Sciences
Water Resources
Engineering, Environmental
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Mesias Monsalve, Stephanie Mujer Universidad de Chile - Chile
2 Martinez, Leonardo Hombre Univ Georgia - Estados Unidos
Icahn Sch Med Mt Sinai - Estados Unidos
The University of Georgia - Estados Unidos
Icahn School of Medicine at Mount Sinai - Estados Unidos
University of Georgia - Estados Unidos
3 Yohannessen, Karla Mujer Universidad de Chile - Chile
4 ALVARADO-ORELLANA, SERGIO ALFREDO Hombre Universidad de Chile - Chile
UNIV AUTONOMA BARCELONA - España
Universidad de Tarapacá - Chile
Universitat Autònoma de Barcelona - España
5 Klarian Vergara, Jose Hombre Universidad Tecnológica Metropolitana - Chile
6 Martin Mateo, Miguel Hombre Univ Int Ecuador - Ecuador
UNIV AUTONOMA BARCELONA - España
Universidad Internacional del Ecuador - Ecuador
Universitat Autònoma de Barcelona - España
7 Costilla Salazar, Rogelio Hombre UNIV GUANAJUATO - México
Universidad de Guanajuato - México
8 Fuentes, Mauricio Hombre Universidad de Chile - Chile
9 CACERES-LILLO, DANTE DANIEL Hombre Universidad de Chile - Chile
UNIV AUTONOMA BARCELONA - España
Universidad de Tarapacá - Chile
Universitat Autònoma de Barcelona - España

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Origen de Citas Identificadas



Muestra la distribución de países cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 8.0 %
Citas No-identificadas: 92.0 %

Muestra la distribución de instituciones nacionales o extranjeras cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 8.0 %
Citas No-identificadas: 92.0 %

Financiamiento



Fuente
Fondo Nacional de Investigación y Desarrollo en Salud (FONIS)
School of Public Health Grant s/n, Faculty of Medicine, University of Chile

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
We thank the school administrators who allowed us to collect data at their facilities, the Department of Education and Department of the Environment, the neighborhood council of the Municipality of Chanaral, the field staff, and the Fondo Nacional de Investigacion y Desarrollo en Salud (FONIS No. SA11/2224) and School of Public Health Grant s/n, Faculty of Medicine, University of Chile.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.