Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Initial Teacher Training (ITE) and Intercultural Education: How to Prevent Violence Against Migrant Children? Formación Inicial Docente (FID) y educación intercultural: cómo prevenir la violencia hacia la niñez migrante
Indexado
WoS WOS:001083249900001
Scopus SCOPUS_ID:85178937996
DOI 10.21678/APUNTES.95.1823
Año 2023
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The goal of this article is to analyze the relationship between teacher training needs in the field of interculturality and violence against migrant children with a view to an anti-racist education. Results of a study carried out in two regions of the country are presented: Metropolitan and Valparaiso. Through a qualitative methodology, semi-structured interviews were applied to teachers and professionals who serve the migrant school population. It is concluded that there are discourses that recognize the problems of racism and discrimination suffered by this population, as well as other accounts that deny or minimize it, hierarchizing the nationalities of origin of the migrant student body. There is also an urgent need for teacher training that emerges from a global public policy that promotes an updated curri-culum where cultural diversity is a value, while the category of childhood is recognized as a priority axis of inequality and the recognized reception as a transversal practice. In the current scenario, various coexistence conflicts arise that need to be managed from paradigms that are friendly to migrant children and methodologies that recognize their rights and guarantee true inclusion in our country.

Revista



Revista ISSN
Apuntes 0252-1865

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Social Sciences, Interdisciplinary
Scopus
Social Sciences (All)
Economics, Econometrics And Finance (All)
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Iskra, Pavez Soto Mujer Universidad del Desarrollo - Chile
2 PobleteGgodoy, Daniela - Universidad Autónoma de Chile - Chile
2 PobleteGgodoy, Daniela - Universidad Autónoma de Chile - Chile
3 Poblete-Melis, Rolando - Univ St Tomas UST - Chile
Universidad Santo Tomás - Chile
4 Alfaro-Contreras, Carmen Mujer Univ St Tomas UST - Chile
Universidad Santo Tomás - Chile
5 Domaica, Anastassia - Universidad Bernardo O'Higgins - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.