Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



WRITTEN PRODUCTION AND ACADEMIC INTEGRITY IN THE CONTEXT OF HIGHER EDUCATION
Indexado
WoS WOS:001092647500064
DOI
Año 2023
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



It is crucial that university students acquire knowledge about the norms of academic discourse, including typologies, semantic, syntactic, pragmatic rules, and technical disciplinary language. These skills enable them to communicate effectively in the contexts of scientific knowledge dissemination. The objective of this research was to establish the relationship between writing norms (citations and references) and the phenomenon of academic plagiarism. To achieve this purpose, a method-ology that combined discourse analysis with analytic-synthetic theoretical and empirical observa-tional approaches was employed. The sample consisted of 12 undergraduate papers belonging to the Law program of the DTGS University, selected by means of intentional selection techniques. The data collection instrument used was a content matrix that was organized into six evaluation criteria: total number of citations, correct recording of citations within the text, inclusion of refer-ences of self-cited authors in the text, bibliographic updating (valid for five years), direct citation (literal text) and indirect citation (paraphrasing). Content analysis was used to interpret the data obtained. The results revealed that most of the texts analyzed did not comply with the correct rules of citation and referencing. This finding is explained by the existing deficiencies in the management of the conventions of academic discourse.

Revista



Revista ISSN
1990-8644

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 de Jesus Molina Gutierrez, Teresa Mujer Univ Autonoma Reg Los Andes Ibarra - Ecuador
2 Martinez, Hendry Luzardo - Universidad Gabriela Mistral - Chile
Univ Gabriela Mistral - Chile
3 Burbano Garcia, Lenin Horacio - Univ Autonoma Reg Los Andes Ibarra - Ecuador
4 Benavides Benalcazar, Merck Milko - Univ Autonoma Reg Los Andes Ibarra - Ecuador

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.